Kassererskifte.
I det forrige nummer af KN-nyt bød jeg Erik Jensen velkommen i
foreningen. Erik var blevet valgt på generalforsamlingen, hvor
han påpegede alle de mangler, der var omkring foreningens
arbejde og efterlyste bl.a. foreningens forretningsorden og et
mere detaljeret regnskab. Som tidligere beskrevet insisterede
han på at blive foreningens kasserer ved første
bestyrelsesmøde i april.
Erik magtede ikke dette job, og i begyndelsen af juli meddelte
han, at han udtrådte af bestyrelsen. Det betød, at suppleanten
for Jylland Jenda Sanderson indtrådte som bestyrelsesmedlem.
Vi var så heldige at overtale Lisbeth Tolborg til at være ny
kasserer. Hun var allerede sat ind i opgaven i marts måned, da
Helle Christoffersen meldte kassererposten fra.
I april fik Erik overdraget kassen, foreningens konti og et
ikke bogført regnskab siden årsskiftet 2008. Allerede på det
tidspunkt var der problemer med at overskue vores
medlemslister både aktive og passive medlemmer og især hvilke
medlemmer, der havde betalt og ikke betalt. Hvem der havde
fået tilsendt medlemsfaktura, og hvem der retmæssigt fik
tilsendt / ikke fik tilsendt KN-nyt. Dette arbejde skulle, der
tages hul på. Det blev snart meget klart for bestyrelsen, at
alle henvendelser fra medlemmer omkring disse problemer, blev
der ikke gjort noget ved. Derudover fik kassereren heller ikke
ekspederet mange andre gøremål, så de fleste ikke havde fået
tilbagebetalt tilgodehavender og udlæg, da vi nåede frem til
juli måned.
I juni måned var kassereren ikke til at træffe, hverken via
mail eller telefonisk. Den 9. juni lå KN-nyt nr.154 i Skive
klar til udsendelse og efter 14 dage hos kassereren beslutter
jeg mig for pr. brev at meddele Erik, at Ena og jeg kommer
torsdag d. 26 juni for at hjælpe ham med udsendelsen. Erik
reagerer på denne besked og siger, at det ikke kan lade sig
gøre, men vil køre bladene ned til mig torsdag morgen. I den
foranliggende uge var der arbejdet på højtryk for at ajourføre
mangler omkring medlemslister, hvor Jenda og Ronald Sanderson
via henvendelser på gmail og gamle ufuldstændige lister kunne
gøre en del. Jeg købte frimærker og tog bladene med op til Ena,
hvor vi fredag formiddag pakkede blade. Ronald Sanderson havde
printet adresselabels, som var trukket ud fra medlemsdatabasen
og sendt til Ena. Der blev formuleret og påklistret en label
med udsættelse af tilmeldingsfristen for skuer og
hoppekåringer.
Situationen er uholdbar, og der indkaldes til et
ekstraordinært bestyrelsesmøde d. 6 juli. En af de første dage
i juli meddeler Erik, at han må erkende, at det er for stor en
opgave og undskylder mange gange. Han tilføjer, at opgaven var
større, end han havde forestillet sig, og samtidig har han
haft mere arbejde end normalt. Han fortæller også, at han
trækker sig fra bestyrelsen. Jeg aflyser herefter mødet 6.
juli.
Jeg aftaler med Erik, at han kommer til bestyrelsesmødet d. 19
juli 2008, som af hensyn til Eriks transporttid flyttes fra
Fyn til Midtjylland, hvor bestyrelsen, den nye kasserer og
revisorer vil være til stede. Derudover aftaler vi, at Erik
får udbetalt tilgodehavende til folk, der har haft udlæg for
foreningen. Det sidste får Erik stort set udført, men den 17
juli ringer han og fortæller, at han ikke kommer til
bestyrelsesmødet, da han har fået mulighed for ferie med
familien. Han vil komme i løbet af en time med kasse og bilag.
Jeg kunne ikke overbevise ham om, at det ikke var i orden i
henhold til gældende regler. Jeg tager alligevel imod kasse og
bilag og medbringer det til bestyrelsesmødet. Erik beklager
meget situationen og har meddelt, at han vil skrive et indlæg
til bladet om hændelsesforløbet samt undskylde overfor alle de
medlemmer, der stemte på ham ved generalforsamlingen.
Overdragelsen af kasse og bilag sker i forbindelse med
bestyrelsesmødet d. 19 juli, hvor også revisor Ellen Andersen
var til stede.
Når denne historie så er fortalt, vil jeg her ønske Lisbeth
Tolborg velkommen, som vores nye kasserer, og jeg håber på et
godt samarbejde fremover. Lisbeth har lovet at gennemgå
regnskabet fra 2007 for bla at opklare en del om
medlemskabsforhold og lave en forbedring af alle posteringer,
så regnskabet bliver mere gennemskueligt. Derudover glæder vi
os snart til at se et bogført regnskab, så vi har styr på
indtægter og udgifter.
Poul Gerhard Pedersen
Formand
|