Knabstrupper Show på Roskilde Dyrskue - d. 5.-7. juni 2009
Foto: Annika Mørum

Efter mange hårde – og sjove – træningstimer, oprandt endelig dagene hvor vi skulle vise vores flotte show – Knabstrupperne går til filmen. Temaet var bygget op over springning til James Bond og kørsel til Grease.

Vi startede torsdag med indsyning af vores dyr, både showhestene og alle de udstillede heste.
Herefter skulle der findes campingplads, og alt skulle rigges til til de næste 3 dage.

Torsdag aften havde vi general-prøve på showet, og det gik mildest talt ikke som forventet, men som de siger ”dårlig general-prøve = god premiere”

Fredag gik det så endelig rigtig løs. Formiddagen gik for manges vedkommende med at mønstre de udstillede heste – hele 13 knabstruppere kunne vi stille med i år. Der blev uddelt intet mindre end 3x24 point og ærespræmier. Om aftenen skulle vi så endelig vise vores show, og det gik over al forventning. Ryttere, heste og statister havde godt styr på hvem der skulle hvad, og vi fik vist et rigtig godt show. At dømme på publikums reaktion, var det ikke kun os der synes at det var godt.

Glade over et veloverstået show gik vi til fællesspisning i campingområdet, og havde en hyggelig aften med masser af knab-snak.

Lørdag skulle de udstillede heste vises til specialrace-udstilling, og ikke fordi jeg er specielt forudindtaget, men det ser altså godt ud når der kommer 13 knabstrupper gående ind lige efter hinanden. En enkelt rytter, Sofie og hendes hest Frederiksstens Vanice, deltog desuden i gangarts-konkurrencen.

Pipi Langstrømpe alias Kirsten Johnsen og Grim Ætsted.

James Bond alias Mogens Brandt på Faustino

Scorpions og Cha Cha D'gregorio alias Helen Bech Andersen og Rikke Holm for vogn Faust.

John Travolta alias Henriette og Maxi

Væddeløbet

Lørdag middag var det igen tid til show, og glade og forventningsfulde gik vi til opvarmningsbanen.
Vi kunne godt mærke at hesten ikke var helt glade ved springene, men vi anede ikke at det skulle gå så galt som det gjorde…
Først måtte Signe have en hurtig afsidning, da Berta havde lidt problemer ved springet, men hun var hurtigt i sadlen igen, og showet forsatte, men kort efter gik det galt på det andet spring da Frode ville refusere, og efter en hård kamp hvor Malene selvfølgelig mente at de skulle over springet, sker det meget uheldige at Malene bogstaveligt flyver af, og får en hård medfart i landingen. Da Malene klager over smerter i hoved, nakke og ryg tør vi ikke andet end at tilkalde en ambulance.
Publikum var utrolig søde, og klappede hver eneste equipage ud, og Malene fik især klapsalver, da hun blev båret ud af Store Ring på en bordplade.

Stemningen blandt knabstrupper-folket var meget trykket indtil vi fik af vide at Malene ikke var kommet alvorligt til skade, men selvfølgelig havde fået en del knubs, og var (er sikkert endnu) meget øm over det hele. Mon ikke Malene er glad for sin hjelm og sikkerhedsvest!!

Lørdag aften var der igen hyggeligt samvær i knabstrupper-lejren, men det var så hundekoldt at vi alligevel kravlede forholdsvis tidligt i dynerne.

Signe Holm på Ann Bertha og Silke Ramtung på Sol i par spring

Blofeldt med katten
alias Pia og Max Bounty

Bond Babe allias Marlene Møller og Muddergrøftens Frode

Søndag formiddag skulle de udstillede heste på igen, da alle racer skulle fremvises på Store Ring.
Derefter havde vi nærmest fri indtil showet skulle vises igen søndag aften, og jeg var vist ikke den eneste der havde en lille knude i maven, da vi gik ind på Store Ring, men det gik rigtig godt, også selvom vi måtte undvære Malene og Frode.
Foreningens salgsbod/telt blev flittig brugt i løbet af dagene som mødested for morgenmad, kaffepauser og knab-snak.

Ind imellem alt dette skal vi ikke glemme Kirsten og Heidi på hhv. Grim og Sherdil der deltog i alle kvadrillerne udklædt som Pippi Langstrømpe og hendes far.

Gitte Møller som skurken George på Rafikki lånt af Monna da Rex var skadet.

Victory og Pernelle som skurk

Grease Mobilen med Willy og Kenneth på bukken.

Alt i alt var det 3 dejlige dage, som vi nok alle kommer til at huske. Jeg synes det var rigtig flot at vi kunne samle så mange knabstruppere, og jeg havde da også indtryk af at publikum nød at se så mange forskellige repræsentanter for vores smukke race.
Christa Raahauge

Sidste redigering af siden 21-04-2010