Temadag i Sparkær - 26. Jan. 2008

Den 26/1 havde miniudvalget arrangeret en demonstration om træning af ungheste hos Maj-Britt Carter. Godt 30 havde meldt sig, men desværre faldt der mange fra i sidste øjeblik, så vi lærte at næste gang, skal der betales depositum.
Vi havde tænkt os, at denne dag skulle være en appetitvækker, da det er umuligt at sætte sig ind i så mange ting på en dag. Vi startede med kaffe og varme boller, mens Maj-Britt gennem gik grundreglerne for træning, af føl og ungheste, hun lagde vægt på at læsning i trailer indgår, da mange har problemer med det. Det hjælper jo ikke, at stå med en smuk klargjort hest, hvis man må opgive læsningen eller ankommer med en udmattet hest, der ikke har energi til at vise sig optimalt. Maj-Britt kom også ind på, hvor vigtigt fodring og korrekt træning er for konditionen, din hest skal jo gerne have overskud til at vise sig til B.I.S. Der efter så vi, hvor stor betydning afstanden mellem forhindringerne har ved løsspring, for at hesten kan bruge sig rigtigt, vi så en mini og heste på forskellige uddannelsestrin, vi kunne tydeligt se forskellen i fx brug af ryg, når afstanden blev ændret.

Efter frokosten stod den på mønstring, Maj-Britt forklarede hvordan man kan udvikle hestens naturlige gang, uden at presse den over evne, vi så hvor stor betydning opstillingen har, det er ikke nok hesten står stille. Maj-Britt viste derefter, forskellige former for fletning, der kan fremhæve hestens fordele eller minimere de svage punkter, og hvordan man med stirpping, kan hjælpe på manglende muskler, hvis man er startet for sent med træningen.

På tros af kulden, fulgte alle meget koncentreret med hele dagen, der var mange spørgsmål efterfølgende, hvor vi fik uddybet nogle punkter, men vi havde hørt og set så meget at jeg havde svært med at kapere mere, for mig vil det helt klart være et ønske om flere kurser evt. del 1 og 2 hvor vi selv arbejder under Maj-Britt’s vejledning, evt. med egen hest. Der er meget mere at lære om klargøring, end jeg havde forstillet mig. Det var en lærerig dag, det er mit indtryk at selv erfarede avlere og udstillere, fik noget med hjem, måske kan vi til næste kåring, se hvem der var i Sparkær d. 26/1. Jeg siger her med tak for en god dag.

Henriette Olsgaard