Hvordan en dansk
”Prinsesse” blev en ”Alpeprinsesse”
1.April, om man tror det eller ej, var ingen Aprilspøg. Præcis klokken
09.00 kørte vi fra Kreuzlingen, klokken10.00 vekslede vi bil, til en dog ret
luksuriøs hestetransporter. Klokken11.00 havde vi fået hø- og
halmballer ombord fra en god ven,
og med godt humør og en god
ladning af sandwicher og vitamindrik , gik det i retning Singens autobane.
Undervejs
passerede vi vidunderlige skove, vinområder, Stuttgard, Heilbron, Würzburg,
Kassel. Vi havde gode samtaler, og min mand havde til
vores underholdning også
sunget, da vi ingen radio havde. Vi
havde langsomt besluttet at tage den næste afkørsel, og finde os
et godt
hotel for natten. Snart var den der, kort efter Hannover fandt vi et skønt
hotel, og efter en dejlig aftensmad gik
vi til ro.
Klokken 08.50 kørte
vi videre og passerede den danske grænse efter 1064 km.Vi ankom klokken 15.40 i Vellev, og der stod hun,
vores prinsesse fuld af livslyst og humør.
Nok en nat i
Danmark , så måtte vi påbegynde
vores rejse hjem til Schweiz. Jeg tror vi havde forberedt os godt mentalt og sjæleligt.
Tusind tanker gik igennem mit
hoved, og jeg havde ikke sovet godt. Efter råd fra to dyrlæger, ville vi køre
hele tilbageturen i et stræk. Til sikkerhed havde vi medbragt et almindeligt
beroligende middel, der dog efter den danske dyrlæges mening ikke
var nødvendigt.
Så kom det
store øjeblik, Prinsessen blev ladet i vognen, men hvilken overraskelse, hun gik ind som var det den
naturligste ting i verden. Ena
Sparre og hendes mand Poul-Erik førte
hende ind og bandt hende , fodersækken var fyldt og egentlig kunne det nu gå løs
- kun lugen til og af sted, men skræk og ve ,vores Prinsesse havde vel nu
fattet hvor hun befandt sig.
Hurtigt ind i
bilen og simpelthen køre så hun ikke mere ville have tid til at lave hærværk,
men måtte koncentrere sig om at holde sin balance. Hun gav os
ingen chance til at komme af sted, et blik bagud viste at
midtervæggen i vognen var blevet slået ud af sin forankring. På den måde
går det i hvert fald ikke, ud igen og hun
får 1/3 dosis beroligende middel.
En
halv times ventetid på dets virkning, understøttet af beroligende
ord og gulerødder. Nu andet forsøg, hun er rolig,
og vi kan klokken 14.35 køre af sted.
Poul-Erik følger os på vej til autobanen, hvad laver Bine-Line, oh
hun spiser allerede, et godt tegn, men pludselig, hvad er det ?, straks stoppe.
Bine har på en eller anden måde fået
viklet sit hoved ind i den ene af de snore hvormed hun er fastbundet. Herre min
gud , hvis det skal fortsætte sådan, så kommer vi aldrig til Schweiz (tænkte
jeg). Alt igen i orden, vi føler os trygge med vores ledsager Poul-Erik. Nu går
det videre, nok en cigaret til at
berolige, og på motorvejen opdager vi at vi har nok en ledsager bag os, Ena højst
personligt. Hvad for overvejelser gør hun sig mon ?.
Første pause er
ved den Tyske grænse klokken 18.15, nu vælge den rigtige parkeringsplads,
forhåbentlig tager fortoldningen ikke for lang tid. Henning er løbet af
sted med papirerne , og jeg har åbnet sidelugen for første gang, og givet Bine
vand og gulerødder. Oh min gud , denne parkeringsplads er så stor, men netop denne kæmpe
lastbil parkerer lige ved siden af os, på den side vi har åbnet, og ikke nok med det, han må naturligvis også lufte sine
bremser ud. Bine drejer sine ører
fremad , kigger interesseret Ӂh, hvad er det for en interessant
ting”
Der blev jeg for
første gang opmærksom på hendes karakter, hun havde simpelthen
kun kigget, og havde vel allerhelst undersøgt lastbilen og snuset til den.
Hvor dejligt, min mand er allerede efter ca.15 minutter igen hos mig med færdige toldpapirer. Super, den første
toldovergang er overstået, og vi
er i god tid på vej gennem
Tyskland.
Man
skal bemærke sig, at en hest stadig toldmæssigt er en vare, det betyder
at vi nu er i transit, og egentlig skulle vores vogn være plomberet, men
toldere er dog gudskelov rimelige
mennesker. Man skal også bemærke sig, at visse papirer
ikke må være ældre end 48
timer, inden vi igen forlader Tyskland, derfor må man forberede en god tidsplan.
Hamburg ligger foran os, hvad skal vi?, køre rundt
om byen, eller gennem Elb-tunnellen? Et blik på uret overbeviser os om at
tunnellen er den bedste løsning, der skulle ikke være nogen kø på dette
tidspunkt, og vi har heldet med os.
Uden et ord kørte
vi igennem det ubehagelige rør, faktisk er jeg og min mand et godt sammenspillet team, altid når vi er i en lidt
kritisk situation, tænker vi det samme, men siger det først bagefter. Med
svedige hænder forlader vi igen dette hul.
Hvad laver Bine
imens? I tunnellen irriterede de mange lys hende, og jeg tror også at varmen der inde plagede hende, og for første
gang stampede hun med sine forhove, og det
var en stampen vi i den nære fremtid fik at høre igen i bestemte
situationer. Vi
kan ikke mere præcis sige hvornår vi holdt pauser, eller hvor vi har tanket,
det var ca. hver 3 time og i hvert fald hver gang det samme ritual. Ind på
tankstationen, min mand tankede benzin, jeg på toilettet, betale for benzinen, og jeg havde til stadighed til opgave at
give Bine vand, fodre hende med gulerødder, nusse hende, men også til slut til
opgave igen at lukke lugen, og i dag tror jeg at Bine
aldrig vil tilgive mig dette.
Så snart vi kørte
videre, begyndte denne stampen de første 10 minutter, og den gik gennem marv og
ben. Spørgsmål: Ved I hvad en hest laver i sin anhænger ?? Vi kan kun sige
hvad vi har set. Bine havde delt sin tid ind i en smule døsen,
så igen noget at spise, i intervaller af ca. 50
minutter.
Det er for længst
nat, vi kontrollerer at vi har nok at drikke, spise gider vi ikke mere, på et eller andet tidspunkt har man nok
af sandwicher. Ca. klokken
03.00 om morgenen har jeg en krise, men jeg kunne ikke sove, min mand har på
dette tidspunkt kørt, men klokken 05.00 er jeg igen ved
rattet. På dette sted vil vi takke for de opkald vi fik over vores
handy-telefon, og for den sjælelige understøttelse de gav os, det var tip top.
Morgenen bryder langsomt, og et kapløb med tiden er begyndt, trætheden
var uimodståelig, og ca. klokken 07.00 havde vi det sidste stop for at
tanke inden grænsen til Schweiz. Vi var helt færdige, og for sidste gang på
en tankstation måtte vi åbne sidelugen, fodre Bine og give hende vand, men tro
mig , man kunne ikke sige jeg var nær ved at græde, nej tårerne løb simpelthen, og et blik på Bine havde i alle tilfælde
givet mig grund nok. Klokken 24.00 om
aftenen havde vi regnet ud, at vi allerede kunne være ved grænsen i Konstanz
klokken 09.00, og ikke som oprindeligt
forventet klokken 16.00 , på grund af at vi ikke havde haft nogen
trafikkøer undervejs. Vi vidste imidlertid at dyrlægen i Schweiz
kun kunne træffes klokken 09.00 om morgenen, eller klokken 16.00 om
eftermiddagen. Samtidig løb vi langsomt ud for strøm på vores telefon, men
gudskelov havde en god ven arrangeret at dyrlægen kom tilbage klokken
10.30. Vi må her takke Kanton dyrlægen for sin fleksibilitet. Også vores ven Peter, der modtog os ved tolden i
Konstanz, mä vi sige: Peter
, vi var aldrig før så glade
for at se dig! Jeg tror at jeg har fået et
større traume af denne transport end hesten, hvad der også senere har
vist sig at være tilfældet.
Klokken 09.10 er
vi over gränsen i Konstanz-Kreuzlingen , nu ligger der kun 27 km foran os, og tro det eller ej, men de var de
værste og de længste. Bine er nu
meget utålmodig, stamper og slår med hovedet imod
hendes fodersæk, og hendes øjne gløder virkelig, Henning
tør slet ikke mere se bagud, for hver gang deres øjne mødes, bliver
Bine værre at se på. Kunne vi bebrejde
hende dette, jeg tror det næppe. Jeg beundrer denne hest. Vi må på denne
korte strækning nok engang holde, idet hun har fundet ud af, hvordan man
nedefra med hovedet, kan løfte den forreste stang ud af sine holde
punkter.
Endelig er vi
hos Manuel, en meget stor løbestald venter her på
Bine, med masser af plads, frisk luft og frisk hø, det store
øjeblik er kommet, nu kunne vi åbne den bagerste luge. Bine kikker sig om:
”Det er vel en dårlig vits, jeg venter 5 minutter, så lukker de nok igen,
men nej, de kalder jo på mig, og hvilken overraskelse, de binder mine
snore løs, og skubber midtervæggen væk. Lad mig se hvad er der derude?
Komisk, hvad er der galt med mine ben, har jeg drukket, eller var jeg i søgang?
og hjælp, alle de nye hestekammerater, de kikker jo alle på mig, holdt,
jeg vil blive i min bil”.
Det er næsten mere end hjertet kan bære, når man er dødtræt,
og man ser hvordan den lille Bine 8 måneder gammel, går stiv
som om hun var søsyg. Men trods
alt, Bine følte sig særdeles vel i sin løbestald, og med det
friske hø, og hvad der nok er mere overraskende er at hun efter ca.10
minutter sprang omkring og ville lege.
Uden en skramme, og i godt humør stod hun midt i sit hø, hvilken
lettelse!!
5 uger senere
har vi igen haft Bine i en anhænger. Det var en drøm, som hun ganske roligt spadserede ind i den, hvorefter
vi kørte hende og hendes nye kammerater til deres
store eng i Alperne. Kun jeg har stadig et
transporttrauma.
Anita og Henning Olsen,
Kreuzlingen,
Schweiz.
|